Sunday, January 24, 2010

Anak polis bakar surau
Respon Oleh: ramziredang

"Anak orang biasa ditangkap kerana bakar gereja tetapi anak polis ditangkap kerana bakar surau di Johor. Entah apa yang ada di dalam kepala otak anak polis tu akupun tak faham.
Entah apa yang selama ini ayahnya seorang polis tu semai dalam kepala hotak anaknya, akupun bingung memikirkannya. Ketua Polis Johor pulak dengan selambanya buat statement yang 'kita tidak memilih bulu, semua orang kita tangkap'. Ceteknya pemikiran polis kita. Padahal rumusan dari kejadian adalah, polis hanya memilih bulu dalam mencegah perbuatan jenayah. Polis sepatutnya lebih menekan anak anak mereka supaya menjadi anak yang lebih berguna dari orang lain. Mereka adalah contoh. Jika anak seorang anggota polis membakar tempat ibadat, maka kajian menyeluruh perlu dilakukan dari segi psikologi anak anak mereka, apa yang telah mereka semai selama ini?. Jika anak polis tersebut adalah Islam dan dia sendiri membakar tempat ibadat agamanya sendiri, maka sudah pasti menggambarkan ada sesuatu tidak kena dalam kekuatan jiwa anggota polis Islam di malaysia.
Adalah lebih parah jika institusi kepolisan memandang kes ini (anak anggota) sebagai kes terpencil. Dalam kes ini saya tidak tekankan kepada samada membakar, menconteng atau sebagainya, tetapi yang lebih utama persoalannya, kenapa berlaku perbuatan ingin merosakkan atau meruntuhkan agama sendiri?
Umum telah tahu bahawa kebanyakan anggota polis malaysia terlalu memandang serong kepada orang yang kuat agama. Memandang sebelah mata kepada orang alim. Serban terlalu fanatik bagi mereka. Jubah terlalu menggerunkan untuk mereka pandang. Mereka terlalu buruk sangka kepada orang yang berpegang teguh kepada ajaran Islam padahal bila ditanya, mereka mengaku mereka sendiri beragama Islam.Ini semua sebenarnya hasil 'brainwash/brain storming' yang selama ini diharapkan oleh kerajaan. Jika para anggota keselamatan kita kuat berpegang kepada ajaran Islam, itu merupakan satu kerugian kepada pihak pemerintah.Apapun agensi yang ada di Malaysia, perlulah tidak kuat beragama, kerana ini akan menguntungkan pemerintah. Senang untuk disuruh supaya tidak berlaku adil dan menekan pembangkang. Nyatalah KPI anggota keselamatan negara Malaysia telah gagal. Mereka bukan sahaja gagal mencegah jenayah yang semakin bertambah di seluruh negara, malah mereka sendiri gagal mengurangkan jenayah di kalangan anak anak mereka. Yang paling pasti, KPI Najib hanya slogan yang memualkan dan meloyakan, nak termuntah aku mendengarnya.

No comments: