Monday, January 25, 2010

Sokong TGNA

Oleh: talikasutkayu

"Sebagai rakyat aku menyokong penuh kenyataan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat Menteri Besar Kelantan yang menolak pelawaan tawaran Pusat untuk melantik wakil kerajaan negeri dalam jawatankuasa pemantau wang ehsan di Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) negeri seperti dicadangkan oleh Timbalan Menteri Kewangan, Datuk Awang Adek Hussin.Bagi aku tiada fungsinya wang ehsan. Aku ambil contoh di Terengganu semasa pemerintahan PAS dibawah Tuan Guru Haji Hadi Awang walaupun tiada wakil kerajaan negeri ketika itu yang memantau pengagihan wang ehsan kepada rakyat Terengganu. Adakah keseluruhan rakyat Terengganu menerima bantuan wang ehsan?. Rasanya rakyat Terengganu tahu jawapannya. Pelik orang lain yang memerintah negeri tapi pihak lain pula sibuk mengagih wang rakyat. Umpama kerajaan didalam kerajaan.
Cadangan Awang Adek bagi aku hanya alasan untuk menolak desakan dari pihak kerajaan negeri supaya tidak lagi menggemburkan isu ini. Disini jelas bahawa Kerajaan Pusat sudah tertekan bila mana desakan demi desakan dibuat oleh Pakatan Rakyat supaya mengembalikan royalti kepada kerajaan negeri Kelantan. Kerajaan Pusat amat takut seandainya mereka tertewas pada desakan lalu memberi royalti kepada kerajaan Negeri Kelantan dan disini juga rakyat akan bangkit menuntut kembali royalti bagi Negeri Terengganu disaat pemerintahan PAS di Terengganu pada tahun 1999. Walaupun hari ini Kerajaan Pusat telah mengembalikan royalti ke Terengganu tetapi ianya sekadar ungkapan malah tiada implementasi.
http://mampat.blogspot.com/2009/07/tia-yang-diselewengkan-royalti-kekal.html
Adalah menjadi tanggungjawab Kerajaan Negeri Kelantan untuk terus mendesak Kerajaan Pusat supaya menyalurkan royalti kepada rakyat Kelantan kerana itu adalah hak milik rakyat dan sesungguhnya hasil itu diterjemahkan dalam bentuk pembangunan rohani dan jasmani tanpa ada unsur unsur penindasan sebagaimana kita tahu seluruh negara mengiktiraf pentadbiran bersih Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat. Begitu juga rakyat Terengganu seharusnya membuat perubahan kali kedua memilih pemimpin berjiwa Islam yang diterajui Tuan Guru Haji Hadi Awang untuk memulihkan pentadbiran negeri yang bersih dan adil demi kesejahteraan rakyat. Tidak seperti sebelum ini pentadbiran negeri Terengganu yang banyak meruntuhkan bangunan tanpa mempedulikan nasib rakyat.

Adakah Sabah dan Sarawak menerima nasib yang sama satu hari nanti...kita tunggu.
http://talikasutkayu-talikasutkayu.blogspot.com/"

No comments: